Segling i Whitsundays

Hej vanner!

Har spenderat de tva senaste dagarna seglandes bland Whitsunday Islands, kanonskont! Hade dock lite otur med vadret, da det fick for sej att regna en skvatt pa lordag formiddag. Men sedan tittade solen fram lite da och da. Vindens styrka var helt lagom (det gick att ligga och sola pa deck om man holl i sej lite)
Forsta stoppet for dagen var Whithaven beach, fantastiskt!
Andra, och for dagen sista stoppet, blev Stonehaven Bay, vilken ar en vik som lag skyddad fran vinden. Nagot som visade sej vara bra eftersom vindstyrkan tilltog under natten. Och som om inte vind vore nog sa borjade det aven regna under natten, men lyckligvis var det over nar vi vaknade pa morgonen. Dock fick baten for sej att lacka in vid ett fonster och ner i en av mina tyska rumskamraters sang sa jag som fran borjan gottade mej ensam i en dubbelsang delade med mej sa att hon slapp sova i en vattenpol. Sa snall kan jag var om jag vill och ar pa humor :) haha!

Andra dagen borjade med frukost kl halv atta! Och kl atta satte vi fart mot forsta stoppet dar det var dags for snorkling. Eftersom det i dessa vatten finns nagot som kallas for stingrockor (nagot man inte vill simma in i eller pa nagot annat satt komma i kontakt med) var man tvungen att ha pa sej en valdigt vacker 'stinger suit", vilken liknade en mansklig kroppsstrumpa (bilder finns, men visas endast mot betalning).
Aven vid andra stoppet (en sando) var det dags for snorkling, och har var chansen stor att man kunde fa syn pa skoldpaddor, val i vattnet sag jag dock inte en enda, men pa vag till on sag jag en liten filur guppa runt i vattnet. Och det var honom jag forsokte leta reda pa nar vi val kommit i land, dock utan att lyckas.
Efter dryga timmen var det dags for oss att lamna on, inte bara for att vara magar kurrade efter lunch utan ocksa for att tidvattnet holl pa att svalja on!
Efter lunch satte vi segel for att segla tillbaka till Airlie Beach. Och pa den resan fanns det vagor kan jag lova, svagmagade personer hade inte klarat det! Forvanandsvart nog klarade jag mej fint, kande inte av nagonting allt. Nagot som forvanade mej eftersom jag brukar bli sjosjuk pa danmarksbaten....... Och vagorna slog in hogt over batten och masten hade en vinkel pa minst 30 grader, hej va det gick. Hade man lyckats torka efter snorklingen sa var man minst lika blot nar vi val kom in till hamnen igen.

I morgon gar bussen vidare mot Townsville och pa tisdag (eller onsdag) ar det bara en vecka kvar av min resa upp pa kusten, for da hade jag tankt bestalla mej en flygbljett tillbaka till Sydney.

Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0