Myella Farm Stay

Hejsvejs!

Har nu i tva dagar befunnit mej ute pa aventyr i den Australienska vildmarken (har varit ute pa landet och dar finns bade det ena och det andra). Farmen jag bodde pa lag 16 km fran narmaste "stad", vilken bestod av en supermarket och ett postkontor....

Dag nummer ett borjade med att klockan ringde 05.45 (ohumanskt tidigt!!!) Efter 1.5 timmas skumpig bilfard ratt ut i ingenstans kom vi antligen fram till garden. Har har de bade hons, kycklingar, kossor, kalvar, boskap och hastar. Arbetet borjade nastan direkt, for efter frukosten var det dags att hamta in hastarna for utfodring, vilket vi (jag och en tyska ) fick hjalpa till med. Med i gruppen fanns aven tva japaner, men de hade ingen hastvana sa de tittade pa. Efter att alla hastarna, hela 30 stycken, fatt mat var det dags att sitta upp. Och ridturen var underbar!! Det var sa befriande att sitta dar uppe och titta pa den fantastiska utsikten!
Efter rid turen var det dags for lunch och den visste var det tog vill jag lova. Var hungrig som en varg efter att ha arbetat sa hart!!
Men ingen rast eller ro nagon langre tid blev det for sedan var det dags att lara sej aka motorross, vilket inte var sarskilt svart varken for mej eller den tyska tjejen, dock hade japanerna sjukt svart att fa grepp om det sa det akte mest runt pa forsta vaxeln utan att kunna vaxla upp.
Efter att lart mej handera den svindlande farten av 35 km/h var det dags att mjolka kossorna, nagot jag aldrig tidigare gjort. Nagot som var ganska svart att lyckas med, men nar man val fatt in tekniken gick det anda ratt okej. Dock fick jag lara mej att man maste mjolka ganska snabbt for kon stanger av mjolkflodet efter ungefar 6 minuter. Och jag var radd hela tiden att jag skulle gora illa kossan genom att dra i spenorna, men gubben som var med oss sa att om kalvens tander inte skadar henne lar inte jag heller gora det. Efter mycket om och men fick vi i alla fall fram ungefar 4 liter mjolk fran 2 kor (gubben som larde oss mjolkade val ungefar 99% av det, for hej va det gick fort for honom). Tva kalvar fanns pa farmen sa dessa matade vi med nappflaska med mjolken vi precis fatt fram. Och shit sa snabbt de at, till och med jag ligger i la dar vill jag lova! Rann inte mjolken tillrackligt snabbt sa tacklade de till flaskan for att fa den att rinna snabbare sa det gallde att man stod stadigt pa foten annars fanns chansen att man drattade pa andan.
Efter kossorna var det dags att mata honorna, men de var inte alls lika sota. Luktade illa gjorde de ocksa, sa dar inne blev jag inte langvarig.
Farmen tar aven hand om overgivna och skadade kangrur, och just da fanns det tva stycken. En pa 12 manader och en pa 7. Den lilla var helt klart min favorit, vi gosade som bara den! (eller jag gosade, vet inte hur mycket hon gillade det.) Hennes mamma hade dott i en bilolycka, sa hon matades med nappflaska, vilket jag fick hjalpa till med.
Det enda negativa med dagen var egentligen de japanska damerna, for de kunde typ ingen engelska sa allt tog 40 ganger langre tid, vilket trakade ut mej ganska snabbt. Spec nar de inte forstod hur man skulle kora motorcykel eftersom forsta delen av lektionen var teoretisk och de inte visste vad nagonting betydde.
Efter kvallsmaten orkade jag inte halla mej vaken mycket langre, somnade som en stock direkt nar min huvud landade pa min kudde.

Kom pa mej sjalv pa kvallen med att prata engelska med min sanglampa, vet inte vad jag ska vara mest orolig for. Att jag pratar med en lampa eller att engelskan faller sej sa naturligt att jag inte ens tanker pa nar jag pratar det....

Dag nummer tva liknade forsta dagen forutom att ordningen var lite annorlunda. Och idag fick jag folja med Trevor (han som tog hand om oss) nar han skulle hamta hastarna. Vi hoppade upp pa varsin motorcross och begav oss ut over agorna. Farmen ar gigantiskt och det ar svart att veta vart hastarna haller hus sa man maste aka motorcross annars tar det evigheter! Under dagens ridtur hade vi till och med ett uppdrag, vi skulle flytta en ungko fran en hage till en annan, nagot som var svart men roligt. For vi satt pa hastarna nar vi gjorde det och det gallde att lasa av vart kon tankte ta vagen och sen styra hasten sa att den blockerade de vagarna som kossan inte skulle ta.

Men nu befinner jag mej i Airlie Beach och pa lordag bar det ivag pa en tva dagar lang seglingstur i Whitsundays och Stora Barriarrevet! Jag langtar och vet att i alla fall pappa ar avundsjuk pa min seglingstur!

Kram!

Kommentarer
Postat av: Katarina

mest orolig är jag för att du pratar med en lampa....Kängurunge, hör sött låter inte det. Hoppas du tog kort. Gott att höra att du inte bara latar dig hela dagarna:)

Kram

2010-10-06 @ 15:44:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0