Melbourne & Great Ocean Road

Hej Sverige!

Helgen som var spenderade jag i Melbourne, dar jag bland annat halsade pa min Lipzkollega Jessica! Vi hade en valdigt mysig onsdag shoppandes, atandes glass och promenerandes pa stranden :D Hann dock inte traffa Jessica mer pa min resa eftersom hon blev tvungen att jobba, hua for att jobba, hahah! Men det var kul att hinna ses i alla fall en dag :)

Tordagen angnades att att aka buss utmed Great Ocean Road, som byggdes under aren efter forsta varldskriget, av de hemkomna australiensiska soldaterna. Det ansags vara ett bra satt for soldaterna att komma tillbaka i samhallet och for dem att prata om vad de gatt i genom under kriget.
Landskapet utmed vagen ar fantastiskt!!! Helt otroligt hur vackert vatten, vind och regn har format bergen som stortar ner i havet. Bergen erroderar tre centimeter per ar, vilket ar valdigt mycket! Utmed kusten finns kanda The 12 Apostles (egentligen ar de bara nio), London Bridge och Lord Ard Arch. De tva sistnamna har kollappsat och idag ar London Bridge andast ett valv och Lord Ard Arch ar idag bara tva stenpelare.
Lord Ard Arch kollapsade i juni 2009, medans London Bridge kollapsade under 90-talet. Under tiden da det fortfarande var en bro kunde besokare ga over bron for att kolla pa utsikten darifran. Och nar den kollapsade befann det sej tva personer ute pa udden, ett arbetande par som ringt sej in sjuka fran jobbet for att uppleva Great Ocean Road. Sa nar tv-teamet kom vagrade de bade synas och horas i TV. Falsk sjukskrivning fran jobbet var dock inte allt det hade att dolja, de var ocksa gifta, dock inte med varandra!

Hade tankt spendera de restrerande dagarna pa stranden, men vadret fick for sej att vara daligt sa jag gick runt pa en marknad pa fredagen for da var det valdigt mulet. Lordagen spenderades inomhus lasandes en bok for da vrakte regnet ner hela tiden! Mattligt roande.

Val tillbaka i Sydney sa tog det tva och en halv timme for med att ta med fran flygplatsen till Manly, vilket ar en timme langre an flygresan mellan Melbourne och Sydney, trakigt var bara fornamet!!!
Lyckligtvis for min solbranna sa var det kanonvader pa sondagen sa jag, Cathy och Lisa gick till stranden for att sola och bada! GILLAS!!!

Nu ar det bara tre dagar kvar innan jag maste aka hem, vilket kanns valdigt trist. Visst ska det bli kul att traffa familj och vanner igen, men hem till regn och kyla? Nej, tack. Regnar det har sa ar det i alla fall varmt samtidigt.

Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0