Walking DC

Idag har jag vandrat och vandrat och vandrat, sen akte jag lite tunnelbana ocksa.

Borjade dagen med en promenad till National Mall (forenklat sett en vaaaldigt stor grasplatt..), som pa bada sidor har massor med museum och andra sevardigheter. Gick forst in i Museum of Natural History, som inte alls var som den i New York. Valdigt maffig i sej, men jag kande att detta har jag reda sett sa mitt besok blev inte langvarit. Bredvid detta museum ligger en Scuplture Park, men massa konstiga skulpturer av mer eller mindre kanda kontnarer, bl.a. finns Roy Lichtenstein bland skulptorerna. Nasta besok gjorde jag pa Museum of Art, vilket inneholl lite annurlundare konst om man jamfor med the Met i New York. MIn konstintresse ar inte sakrskilt stort sa jag orkade inte titta pa allt, sa det mesta jag sag var faktiskt bilder av Jesu korsfastning och andra bilder runt den tiden. Mycket Madonna and Child.

Malet med min vandring utmed National Mall var U.S Capitol, dar the U.S Congress haller till. The Congress ar i sej uppdelad i tva delar, vilka ar The Senate och The House of Representatives. Vilka ar de tva olika kamrarna i USA:s parlament. I the Senate har varje delstad lika manga representanter, vilket innebar att sma delstater har lika stort inflytande som de stora.
I The House of Representatives a andra sidan delas platserna upp efter hur manga invanare varje delstat har, alla delstater har dock minst en representant.

Bakom U.S Capitol ligger The Supreme Court, dvs. hogsta domstolen och the Library of Congress, vilken ar varldens storsta bibliotek. Sa nar jag anda var i krokarna passade jag pa att spana in de ocksa.

Sen tog hag tunnelbanan till andra anden av staden for att kolla in Pentagon. Kan vara bland det storsta jag sett! Kandes som att jag gick i en evighet for att komma till ett horn for att se att hornets vinkel inte var 90grader. Pju!  Valdigt hog sakerhet ar det runt omkring har vill jag lova, har man inget inpaseringskort far man inte ga i narheten av huset utan maste ga pa en promenadvad ungefar hundra meter bort. Och det cirkulerar hela tiden polisbilar runt omkring.
Har finns ocksa en valdigt lugn och fridfull minnesplats for de offer ombord pa planet som krashade in i Pentagon 9/11.
Dock var Pentagon lite av en besvikense. Alla andra kanda byggnader jag sett idag var sa himla fina, med Pentagon ser mer ut som en betongklump nagon har slangt ut pa en aker. Inte alls lika vackert. Men amerikanarna kan val inte lyckas med allt antar jag..

Sen kan jag ha atit varldens storsta macka, jag lovar den var sakert en halv meter lang!!! Helt galet, men allt har ar sa overdimisionerat sa jag ar val egentligen inte forvanad.. haha!

Kram pa er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0