Ny stad

Har nu tagit mitt pick och pack och begett mej till sydligare breddgrader, namligen Philadelphia. USA:s forsta huvudstad, dock var den bara huvudstad mellan 1776-1800 eftersom Washington DC. var under uppbyggnad.

Finns mycket gamla saker att titta pa har. Har kollat in Liberty Bell, vilken ar en symbol for kampen mot slaveriet under 1830-talet. Sen har jag gatt en guidad ut inne i Independence Hall, dar the Declaration of Independence undertecknades 1776. Har aven spanat in USA:s forsta Congress Hall, dar bl.a. George Washington och John Adams svor sina presidenteder.

I Philly finns ett gammalt fangelse, Eastern State Penitentiary, som jag har besokt. Sjukt freaky. Jag kan forsta att folk som satt dar inne blev helt galna. Fangarna var helt isolerade fran omvarlden. De hade ett jattelitet rum med en jatteliten (och, fran dess utseende formodligen ocksa, oskon) sang. Enda kontakten med omvarlden var den utomhusyta varje cell hade, ungefar lika stor som cellen. Dar fick fangarna vara 2*30min varje dag, resten av tiden spenderade de inlasta i cellen. Maten kom genom en lucka i vaggen, sa de sag inte en enda manniska under hela sin fangenskap. Inte heller i utomhus traffade de nagon, eftersom ytan i stort sett var ett rum utan tak... Man kan ju bli galen av mindre alltsa.. Jag kande mej lattad att kunna ga darifran. For inte nog med de begransade utrymmet dar inne sa omringades hela omradet av en drygt 4 meter hog mur.

Igar, torsdag, lunchade jag pa ett mycket besynerligt stalle. Det var valdigt 50-talsinspirerat, tank er hamburgerhaket i Grease, sa ar ni ganska nara i hur ser sag ut. Varje bord hade en liten musikspelare, en san dar man tycker forst en bokstav och sen ett nummer for att onska en sang. Gjorde man det sa borjade serveringspersonalen att dansa till laten man valt.. Haha, det var hysteriskt! Serveringspersonalen var ocksa lite halvroliga i sitt bemotande, de kallade mej "honey" och "sweetheart", vilket kandes mysko eftersom jag var aldre an de flesta av dem.... haha. Men vad gor de inte for att behalla 50-talskanslan...

Har aven kopt en bok, sista boken i Twilightsagan, vilken jag har nasan nertryckt i resten av tiden. Den ar sjukt spannande, lag och laste den till halv tre forra natten. Da blev jag tvungen att lagga ifran mej den eftersom batteriet pa min mobil togslut och det var det som fick agera ljuskalla eftersom ljuset pa rummet slacks kl elva pa kvallen..

Pa sondag bar det av till Washingtion DC. Staternas huvudstad. Men innan dess har jag en dag kvar har i Philly. Vilken jag ska njuta av pa besta satt, utomhus! Vadret ar namligen underbart, idag var det 30 grader och inte ett moln pa himlen!

Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0