Universal Studios

Hej!
Igar begav jag mej till Universal Studios! Det var jattestort! Och amerikanarna hade som vanligt gatt hela vagen ut nar det kom till trovardighet och utsmyckning. De ar sa olika oss svenskar som det gar att bli, inget lagomt har inte. Det ar antingen mycket eller mest, finns inget annat!
Har traffade jag Bart, Homer och Marge Simpson. De hangde utanfor Kwik-E-Mart, dar man kan kopa ALLT som har med The Simpsons att gora, sugen pa nagot att dricka? Varfor inte kopa en vattenflaska formad som Barts eller Homers huvud? Fryser du om fotterna? Varfor inte kopa tofflor dar du stoppar in fotterna i munnen pa Homer och dar hans huvud agerar tofflor. Har finns ocksa The Simpsons ride, en visuell akattracktion dar du far folja med familjen till seriens nojespark "Krustyland".
Jag tog mej ocksa en svang forbi Notting Hill och kikade in i skyltfonstret till Hugh Grants reseboksaffar.
Min dag borjade med en Studio Tour, en guidad aktur genom Universal Studios. Dar fick jag se massa material fran olika filmer och serier.
Har bland annat sett torget fran "Ringaren i Nottredam" (dar Ringaren blev fast kedjat till allmanhetens beskadan).
Tog aven en svang forbi sjon dar "Hajen" spelades in. Och vad hander dar? Jo, en stackars dykare simmar runt i sjon och rakar helt plotsligt ut for en hajattack, och den fridfulla sjon fargas plotsligt blodrod.
Nasta stopp var "Whoville". Staden dar "The Grinch who stole Christmas" utspelar sej.
Resan fortfatte in i "Skull Island", on dar resenarerna i "King Kong" blir strandsatta. Har fick vi besokare uppleva en sen ur filmen i 360grader 3D. Sjukt maffigt maste jag saga!!! King Kong blev attackerad av dinosaurier och vi fick vara med fightsenen mellan dem. Och med 3D-glasogonen pa plats sa var det ruggigt att vara dar. Trodde storre delen av tiden att jag skulle bli uppaten av en dinosaurie och restrerande delen att King Kong skulle ata mej. Och amerikanarna ar ju inte kanda for att snala med effekterna sa varje gang King Kong eller en dinosaurie blev biten sa att blodet skvatte sa kom det en liten vattendusch pa oss turister, allt for att fa oss att tro att vi blev nedsolade med varelsens blod.
Aven platsen for katastrofscenen ur filmen "War of the Worlds" har jag besokt. Dar hittar man en gigantiskt passagerarflygplan i spillror och med hjalp av specialeffekter ryker det ur vraket, precis som om det krashat for bara nagon minutsedan. Allt for att gora det sa verklighetstroget som mojligt.
Detta ar bara nagra av de saker man som turist kan uppleva under sin Studio Tour. Och jag maste saga att trots det hutlosa priser pa 72 dollar for att komma in i parken (rena ranet jag vet!). Sa fick man mycket valuta for pengarna under denna resa. For inte var de snala med specialeffekterna! De satter eld pa grejer, far vatten att spruta ut fran bade hoger, vanster och rakt framifran. Och vid ett tillfalle blir taget vi fardas i jagat av en psykopat vi just bevittnat bara ut ett lik fran ett hus (samma hus Hannibal Lecter huserade i).
Val tillbaka pa mitt hostel var jag helt slut!!! Somnade som ett barn med kladerna pa runt attatiden och vaknade vid elva och kande att det ar val lika bra att byta om och sova.
Kram!

Kommentarer
Postat av: Deb

Hej, som du ser har jag en ny blogg.

Hoppas allt är fint med dig, väntar fortfarande på mitt vacka kort.

Saknar dig.

Puss puss

2010-08-16 @ 18:05:08
URL: http://ideborah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0