Trek America

Hej pa er!
Vet att jag varit lite halvdalig (kanske till och med heldalig) pa att skriva det senaste, men har befunnit mej ute i odemarken utan vare sej tackning pa mobilen eller tillgang till internet. Hur klarade vi oss innan det fanns telefon och datorer egentligen??
Sondag 1 augusti
Resans forsta dag borjade halv atta pa sondags morgonen. Da traffades gruppen for forsta gangen pa ett hotel i Los Angeles. Efter ifyllnad av tusen papper och en snabb gruppresentation rullade vi ut fran parkeringen i riktning mot Lake Havasu. Forst gjorde vi en liten sightseeing i Los Angeles, vilken bestar av vad som fran borjan var 88 (!!!!) olika och atskilda stader, men som med tiden kom och vaxa samman till ett enda stor jattestad! Staden har idag vissa problem med transport eftersom varje stadsdel fortfarande ser sej sjalv som en fristaende stad och har egna bussystem som inte ar sammankopplade med de andra stadsdelarna.
Framat eftermiddagen kom vi fram till Lake Havasu, vilken ar en dam vid Colorado River vid gransen mellan Arizona och California. Varmen var pataglig, det ar namligen ett okenomrade. Men det ar ju trots allt en sjo, sa vi passade pa att bada. UNDERBART!!! I Lake Havasu finns den gamla London Bridge, den som foll i sonder, koptes av USA for 3 miljoner dollar och ersattes i London av Tower Bridge. Och vad gjorde amerikanarna med den? Jo, slangde ut den i oknen! Smart drag!
Mandag 2 augusti
Aven denna dagen var det upp i ottan, for avresan fran Lake Havasu skedde kl. atta. Men minibussen var skon, sa det gick bra att sova pa den. Och att sova ar ju som bekant en av mina specialiteter!
Malet for dagen var Grand Canyon. Val framme besokte vi "The North Rim" (den norra kanten) Och utsikten var magnifik! Langt bort i fjarran kan du skymta "The South Rim" (den sodra kanten), men den ar sa langt bort att den ser oljemalad ut.
Senare under eftermiddagen fick jag dock stifta narmare bekantskap med denna "malning" och det visade sej att den faktiskt var riktig och inte malad. Bekantskapen skapades genom en Helikoptertur over Grand Canyon! Utsikten daruppifran var helt otrolig! Det ar svart att beskriva, och annu svarare att forsta, hur otroligt stor Grand Canyon egentligen ar, for inte ens fran helikoptern kan man se vart den tar slut! Fran luften kunde jag se Colorado River som en liten back langt, langt dar nere, men i verkligheten ar den drygt 100 meter bred!
Kvallen avslutades md pizza pa "The North Rim", tillsammans med solnedgangen och utsikt over Grand Canyon!
Tisdag 3 augusti
Vackarklockan ringde dagen till ara 4.15, for idag var det dags att vandra Grand Canyon i soluppgangen, trodde jag, men det visade sej att min hals hade andra planer. AJAJ. Sa fick vackert avsta vandringen och atervanda till sangen i hopp om att det snart skulle ga over. Och lyckligtvis var det mycket battre nar jag vaknade nasta gang! Och tur var val det for idag var det Las Vegas som stod pa schemat!
Kvallens fest borjade i en partybuss, vilket ar precis vad det later som, en buss man festar i! En rullande nattclub helt enkelt! AWESOME! Bussen akte runt pa The Strip i Las Vegas under 1.5 timmes tid, kortaste 1.5 timmen i mitt liv! Vi gjorde ett stopp i Downtown Las Vegas och kollade en kvallen ljusshow, och kvallens tema var Queens. Taket i kopcentrat dar det holls lystes upp av en film som visades tillsammans med Queens latar. Och darinne i kopcentrat stotte vi ihop med Elvis, coooolt! Sedan fortsatte festen vidare hela natten lang. Men "What happens in Vegas... stays in Vegas"
Onsdag 4 augusti
En dag fylld av vila och rekreation... En grym foregande kvall kraver en dags aterhamtning. Det ar nastan en bevisad vetenskap.
Torsdag 5 augusti
Denna dagen avverkades drygt 400 miles (640 km) i bussen da vi begas oss norrut med Yosemite National Park. Resan var lang och trakig och vagarna gick mestadels genom okenomraden. Vilket var, ja, OKEN!!!
Forsta stoppet gjordes vid "The giant Sequoias", vilka ar gigantiska trad. Varat gang om fem personer skulle halla hand och bilda en ring skulle vi inte na runt stammen anda, sa stora ar traden! De trad vi sag var omkring 3000 ar gamla (de ar innan Jesus tid!!!), sa de har haft god tid pa sej att vaxa. Natten spenderades i ett sakallat "dorm room" (vandrarhems rum du delar med flera personer") och hela varan grupp var samlad i ett rum. Killar och tjejer i samma rum, behover jag namna att detta inte var min hogsta onskan? Killar har en tendens att snarka hogt och bara allmant brotiga! Men vi andra varnade dem att om de snarkad skulle vi kasta saker pa dem tills dess att de slutade. Det mindre trivsamma med detta hostel var att det lag mitt i skogen och det ar knappast nagon nyhet att i skogen finns det bjorn, manga och stora! Sa jag och Sarah vagrade sova med oppet fonster vid varan vaningssang! Men lik forbannat sag jag Chris hand rora sej i riktining mot fonstret i ett forsok att oppna det, men jag var pa min vakt och tryckte ner persiennen sa att han inte kom at! HAHA!! Hur kan han ens tanka tanken? Tank om en bjorn kommer in, eller om en galen skogsmanniska kommer in och knivskar oss? Jeeez!

Fredag 6 augusti
Var mycket medveten om att kara mormor fyllde ar idag, men hade ingen tackning pa mobilen sa kunde inte skicka nagot grattis-sms. Men mormor, jag hoppas mamma framforde min halsning dagen efter!!!
Idag stod det bergsvandring pa schemat! Jag, Sarah, Cathy, Hena, Ian och Chris gick anda upp till Nevada Falls, vilket var en vandring pa drygt 6 timmar. Vandringen var brant, lang och tog en halv dag, men utsikten var oslagbar sa det var helt kvart vart det!!! Val framme satte vi oss vid vattenfallet och lunchade i en dryg timma innan vi borjade varan vandring ner igen. Restrerande del av dagen hade vi forst tankt att hyra varsin cykel for att kika pa resten av Yosemite Valley, men vara stackars ben var helt slut sa det orkade vi helt enkelt inte med. Halv sex blev det gruppmiddag med resten av gruppen. Jag tog en tacosallad, den visste vart den tog! Kvallen avslutades pa hostelt med ett par omgangar Bullshit (bluffstopp).

Lordag 7 augusti
Tillbaka till civilisationen!!! Resans sista dag tillbringades pa resans sista stopp, San Francisco. Fortfarande helt slut i benen efter gardagens vandring var det inga problem att sova i bussen. Forsta stoppet i San francisco var promenaden over Golden Gatebron, den ar stooor! Sedan blev det lunch vid Fisherman's Wharf, pa menyn stod det "In and out Burger", vilken ar en hamburgerkedja som bara finns i California! SMASKIGT!
Sista kvallen med ganget "firades" med ett pub crawl (pubrunda) och natten avslutades i Ians rum dar jag, Ian, Sarah och Cathy spelade bullshit. Kom tillbaka till mitt rum vid halv fem pa morgonen. Da hade "the old woman" jag delar rum med somnat for lange sedan.... Kul att man far dela rum med nagon man inte har nagot genemsamt med. Innan jag gick ut for kvallen bad hon mej att inte stanga av TVn for hon visste inte hur man satte pa den igen.....
Nu ar jag i alla fall tillbaka i LA, the city of Angels, och pa fredag har jag planerat att aka till Disneyland i Anaheim! YAY!!!

Kram!

Kommentarer
Postat av: Mormor

Tack för födelsedagshälsningen.Vi hade fint på Hestrand, där var jättefint och så fick jag bada i saltvatten. För övrigt är allt som vanligt både med Morfar och mig. Skojigt att läsa om allt Du är med om. Ha det bra i fortsättningen och sköt om Dig.

2010-08-11 @ 11:26:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0